7.1
UJIAN
Jurulatih hendaklah menjadi penilai dengan menggunakan
instrumen-instrumen ujian yang mempunyai kebolehpercayaan dan memberi
keputusan-keputusan yang relevan. Biasanya pemilihan sesuatu jenis ujian adalah
berdasarkan kepada kebolehan mengukur apa yang sepatutnya diukur. Selain
daripada itu, ujian-ujian yang hendak dijalankan perlulah sesuai dengan
kebolehan peserta dan ia perlu mengambil kira faktor peralatan yang akan
digunakan dan tempat yang sesuai bagi menjalankan ujian-ujian tersebut.
7.1.1
Konsep, Definisi dan Matlamat
Definisi ujian ialah suatu alat prosedur atau teknik yang khusus yang
digunakan untuk mendapatkan data, tindak balas atau respon dari peserta.
Matlamat ujian pula ialah untuk mendapatkan data-data atau tindak balas
supaya proses pengukuran dan penilaian dapat dijalankan. Selain daripada itu,
ia juga bertujuan untuk mengukur tahap kecergasan fizikal seseorang individu.
7.1.2
Jenis-jenis Ujian
(a) Ujian Kekuatan, Kuasa, Ketangkasan dan Daya
Tahan.
(i) Lari Ulang-alik 10m
(ii) Bangkit Tubi
(iii) Tekan Tubi
(iv) Lompat Jauh Berdiri
(b) Ujian Kelenturan/Fleksibiliti
(i) Jangkau Melunjur
(c) Ujian Kardiovaskular
(i) Lari 2.4km
7.2 Pengukuran
7.2.1
Konsep, Definisi dan Matlamat
Pengukuran ialah satu proses mengumpul maklumat untuk digunakan bagi
membuat keputusan. Data /maklumat yang diperoleh hasil daripada pengukuran
seterusnya akan dianalisis dengan menggunakan kaedah statistik yang bersesuaian
bagi membuat keputusan.
7.2.2
Alat Pengukuran
a. Jam randik
b. Wisel
c. Skitel/kon
d. Pita pengukur
e. Balapan
f. Bola
7.2.3
Teknik-teknik Pengukuran
Teknik pengukuran yang digunakan mestilah bersifat objektif dan
subjektif. Pengukuran secara kuantitatif digunakan oleh guru PJ bertujuan untuk
menentukan hasil akhir sesuatu perlakuan atau kemahiran.
7.3.1
Konsep, Definisi dan Matlamat
Penilaian ialah proses guru mentafsirkan maklumat hasil daripada
pengukuran berdasarkan piawai rujukan kriteria dan piawai rujukan norma.
Penilaian biasanya dinyatakan dalam bentuk kualiti, kebaikan, merit /nilai.
Penilaian yang berkesan memerlukan prosedur ujian yang baik.
Matlamat penilaian pula adalah seperti berikut:
a.
Menilai serta membuat pembaharuan terhadap program kecergasan ke tahap
yang lebih tinggi secara perlahan-lahan.
b.
Untuk menilai kemajuan atau pencapaian seseorang individu.
c.
Membahagikan individu mengikut peringkat pencapaian masing-masing.
d.
Meningkatkan motivasi dan memberi kepuasan kepada seseorang individu
dengan memberi markah atau gred pencapaian.
e.
Dapat mengenal pasti kelemahan atau kekurangan pelajar dalam sesuatu
kemahiran sukan.
f.
Tambahan beban latihan dapat diperkenalkan mengikut keupayaan yang telah
dicapai.
g.
Dapat mengenal pasti komponen-komponen tertentu dalam kecergasan fizikal
yang telah menunjukkan peningkatan kesan daripada latihan dan pengajaran.
h.
Mendapatkan data-data bagi membolehkan kajian selanjutnya dibuat.
7.3.2
Proses Penilaian
Apabila semua ujian kecergasan fizikal dan proses pengukuran telah
dijalankan atau dilakukan maka proses penilaian pula perlu dilaksanakan supaya
segala data atau maklumat yang diperoleh tadi akan lebih bermakna.
No comments:
Post a Comment